اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

آفت دهانی

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و متخصص بیماری‌های دهان، افراد مبتلا و یا مستعد به آفت دهان را از مصرف غذاهای کنسرو شده‌ی تیز و تند و غذاهای دارای سفتی بیش از حد، برحذر داشت و تصریح کرد: مصرف غذاهای سخت باعث ضربه و تروما به دهان و غذاهای تند میزان بروز آفت دهان را افزایش می‌دهند.

دکتر محمد حسن اخوان کرباسی در گفت‌ وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، آفت دهان را ساده‌ترین ضایعه‌ دهانی عنوان و ابراز داشت: ‌از آنجایی که هر نوع ضایعه‌ای در دهان به شکل زخم ظاهر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود هر نوع زخم در دهان به عنوان آفت شناخته نشود، ولی با این حال مراتب در اسرع وقت باید به پزشک معالج نشان داده شود.

وی آفت دهان را زخم‌های منفرد با پایه و بنیاد ژنتیک دانست و افزود: ‌این بیماری گاهاً در برخی خانواده‌ها شایع‌تر است.

وی اظهار داشت: آفت دهانی بعد از سنین 10 سالگی شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر کرباسی با بیان این که تغذیه نادرست یکی از عوامل مستعد کننده بروز آفت دهان است، تصریح کرد: مصرف مقدار کم ویتامین ب که در سبزیجات و میوه‌ها موجود است، کاهش مصرف غذاهایی که منبع آهن می‌باشند از جمله گوشت و تخم مرغ، بیماری کم خونی‌ و سنین بلوغ بویژه در دختران، عوامل مستعد کننده بروز بیماری آفت دهان می‌باشند.

وی ضربه یا تروما را از دیگر علل بروز بیماری آفت بیان کرد و گفت: ‌افرادی که مستعد بیماری آفت دهان می‌باشند می‌بایست از مصرف غذاهای تند و تیز و سخت اجتناب کنند؛ چرا که گاز گرفتن این نوع غذاها منجر به ایجاد ضربه به دهان و بروز آفت در دهان می‌شود.

این متخصص بیماری‌های دهان در ادامه استرس‌های مواقع امتحان، ‌عارضه هرپس یا تب‌خال، ‌مصرف غذاهای کنسرو شده‌ی تیز، فلفل، ‌سیر، ‌بادمجان،‌ گوجه فرنگی‌، پنیرهای مانده و شور و همچنین شکلات را از مواردی عنوان کرد که افراد مبتلا به آفت می‌بایست از مصرف آنها پرهیز کنند.

وی به افرادی که بیش از دو مرتبه در طول یک ماه به یک نوع آفت در دهان دچار می‌شوند، توصیه کرد: با توجه به این که برخی بیماری‌های روماتولوژی به صورت زخم‌های دهانی تظاهر می‌یابند، بیمار حتماً با یک متخصص روماتولوژی نیز مشورت نماید.

دکتر کرباسی خاطرنشان کرد: با توجه به این که آفت‌های دهانی به سه شکل آفت بزرگ،‌ کوچک و همانند هرپس بروز می‌کند، لذا درمان آن نیز می‌بایست بر اساس نوع ضایعه صورت گیرد.

وی افزود: در صورتی که آفت بیش از 20 روز طول بکشد و اندازه آن از یک سانتیمتر بیشتر شود، آفت بزرگ نامیده می‌شود ولی اندازه آفت‌های کوچک کمتر از یک سانتیمتر و مدت آن کمتر از 20 روز به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: آفت‌های هرپس مانند در زنان شایع‌تر ولی در کل از شیوع کمتری برخوردار است.

دکتر کرباسی آفت را ضایعه‌ای دردناک دانست و گفت: بیماری آفت دهان، تغذیه فرد را مختل می‌کند؛ بنابراین به منظور درمان آن می‌توان از روش هوتو شیمیایی استفاده نمود که در این روش با استفاده از ماده‌ای اسیدی ناحیه آفت سوزانده و زخم بهبود می‌یابد.

وی روش درمانی کوتر شیمیایی را که در آن ناحیه فیروز دهانی بی‌حس می‌شود را روشی نادرست دانست و گفت: بهترین روش درمان آفت دهان مصرف کپسول آنتی‌بیوتیک و تتراساکلین است و استفاده از دهان‌شویه‌های محتوی کورتون نیز می‌تواند آفت دهان را بهبود بخشد.

این متخصص بیماری‌های دهان در پایان تاکید کرد: هر نوع زخم در دهان تحت عنوان آفت نمی‌باشد ولی افراد باید با مشاهده چنین ضایعاتی در دهان، به پزشک متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد