اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

خواب آرام‌تر با خروپف کمتر

 

 

«خروپف یا خرخر» شایع‌ترین دردسری است که هنگام خواب وجود دارد، نه تنها اطرافیان بیمار، آزرده می‌شوند، بلکه خود فرد نیز خجالت زده می‌شود.

 

 

 

 

«خروپف یا خرخر» شایع‌ترین دردسری است که هنگام خواب وجود دارد، نه تنها اطرافیان بیمار، آزرده می‌شوند، بلکه خود فرد نیز خجالت زده می‌شود.
اگر بافت نرم پشت گلو بیش از حد رها باشد، مسیر حلق را می‌بندد ، هوای خروجی سعی می‌کند این مانع را کنار بزند بنابراین بافت می‌لرزد و اینجاست که صدای " خر و پف " فرد بلند می‌شود.
بر اساس آمارهای موجود ‪ ۴۵‬درصد از بزرگسالان گاه گاه خروپف می‌کنند و ‪۲۵‬ درصد نیز خروپف‌کننده های دایمی هستند.
متخصصان براین اعتقادند که مشکل خروپف کردن در مردان و اشخاص چاق شایعتر است و معمولا با بالا رفتن سن بدتر می‌شود.
بیش از ‪ ۳۰۰‬وسیله درمانی دراداره ثبت اختراعات ایالات متحده آمریکا به عنوان درمان‌کننده های خروپف ثبت شده است.
یک اعتقاد سنتی نیز وجود دارد که دوختن یک جوراب حاوی توپ تنیس در پشت لباس خواب فرد خروپف‌کننده باعث می‌شود تا او به جای پشت ، به پهلوی بخوابد و در نتیجه کمتر خرو پف می‌کند.
دکتر" شیرین احمدنیا" متخصص گوش، حلق و بینی با بیان این که با بالا رفتن سن، خرخر شدیدتر می‌شود،اندازه و شکل بدن را یکی از دلایل اصلی این عارضه دانست.
وی توضیح داد:افرادی که گردن‌های کوتاه و پهن دارند بیشتر ازبقیه خرخر می‌کنند، چون ماهیچه‌های اطراف نای آن‌ها نمی‌تواند چربی‌های دورآن را سر جای خود نگه دارد.
احمدنیا ، سستی عضلات زبان یا حلق ، بزرگی بافت حلق در میان کودکانی که لوزه‌های متورم دارند ، انسداد مجاری بینی افرادی که مجرای بینی‌شان تنگ است یا انحراف بینی دارند، از دلایل خروپف است.
وی با اشاره به این که خروپف خواب را مختل کرده و فرد خروپف‌کننده را از استراحت مناسب محروم می‌کند، گفت : خروپف شدید می‌تواند باعث مشکلات طولانی مدت و مضر سلامتی مانند وقفه تنفس انسدادی در هنگام خواب شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: گاهی در طول خروپف بلند و مکرر تنفس قطع می‌شود که اصطلاحا به آن " وقفه تنفس انسدادی " در هنگام خواب گفته می‌شود.
احمدنیا افزود: بیماران دچار وقفه تنفس ممکن است هر شب ‪ ۳۰‬تا ‪ ۳۰۰‬بار چنین وضعیتی را تجربه کنند، این وضعیت سطح اکسیژن خون را کاهش داده و باعث ایجاد مشکل در عملکرد قلب می‌شود.
به گفته وی، افرادی که شدید خروپف می‌کنند باید معاینه پزشکی شوند تا اطمینان حاصل شود که وقفه تنفس هنگام خواب وجود ندارد.
این پزشک توصیه کرد: افرادی که خر و پف می‌کنند باید شیوه زندگی سالم همراه با ورزش داشته باشید تا قدرت انقباضی ماهیچه‌هایشان افزایش و وزنشان کاهش یابد. وی افزود : برای کم کردن خر و پف باید قبل از خواب از مصرف آرام‌بخش ها، قرص‌های خواب آور و آنتی هیستامین‌ها پرهیز کرد.
احمدنیا گفت : افرادی که خر و پف می‌کنند بهتر است حداقل سه ساعت قبل خواب از خوردن غذای سنگین پرهیز کنند و به جای به پشت خوابیدن، به پهلو بخوابند علاوه بر این زیر سر خود را حدود ‪ ۱۰‬سانتیمتر بالاتر از تخت قرار دهند.
به گفته وی وجود هوای مرطوب دراتاق خواب و ریختن چند قطره‌اکالیپتوس روی بالشت به باز شدن مجاری بینی فرد کمک می‌کند و از خر و پف می‌کاهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد