اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

طرح غنی سازی شیروآبمیوه ازویتامین D وکلسیم آغاز می‌شود

 

 به گزارش خبرنگار irshafa به نقل از ایسنا ۱۹ آبان ۱۳۸۶ :مجری طرح غنی سازی شیر و آبمیوه از ویتامین D و کلسیم با بیان این که این طرح در صورت توافق آموزش و پرورش از ابتدای زمستان آغاز می‌شود، گفت: آغاز طرح در انتظار چراغ سبز آموزش و پرورش است.

دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه بالینی و رییس گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان این که کمبود ویتامین D در تمام جهان مشهود و بسیار شایع است، گفت: کمبود ویتامین D در کشور از شیوع بالایی برخوردار است؛ به طوری که نتایج مطالعات مرکز غدد اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی دانش آموزان دبیرستانی ازنظر کمبود ویتامین D ، به ترتیب شیوع 50 تا 70 درصدی و شیوع بالای 60 درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا، مواجه با نور آفتاب را کاهش داده و حتی نبود منبع غذایی ویتامین D در رژیم غذایی ایرانی از دلایل کمبود ویتامین D به شمار می‌رود.

دکتر نیستانی افزود: با توجه به این که یکی از راههای تامین ویتامین D بدن از طریق نور آفتاب است، اما از سوی دیگر سرطان زا است؛ بنابراین از نظر بهداشتی، توصیه به قرار گرفتن در معرض مستقیم تابش پرتوهای آفتاب نمی‌شود.

وی با بیان این که دانش آموزان ابتدایی به لحاظ رشد از گروه‌های در معرض خطر کمبود ویتامین D به شمار می‌روند، اظهار کرد:‌ شیری که در حال حاضر در مدارس کشور با چربی بسیار پایین توزیع می‌شود هرچند از نظر تغذیه‌ای بسیار مفید است، اما پذیرش بالایی نداشته و بسیاری از دانش‌آموزان تمایل به مصرف آن ندارند.

نیستانی درباره اهمیت ویتامین D اذعان داشت: ‌نقش ویتامین D تنها در استخوان نیست بلکه در سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد؛ به طوری که کمبود این ویتامین افراد را مستعد بیماری‌های خود ایمنی کرده که مهمترین آنها دیابت تیپ یک، ام اس و التهاب روده به شمار می‌روند.

رییس گروه تحقیقات تغذیه انستیتو ملی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور تاکید کرد:‌ چنانچه سیاست تغذیه‌یی مناسب به خصوص در دانش آموزان کم سن لحاظ شود در سالهای آتی شیوع بیماری‌های خود ایمنی نیز در کشور کاهش می‌یابد.

وی با بیان این که یک فرد 30 تا 50 ساله، روزانه 200 واحد (5 میکروگرم) ویتامین D احتیاج دارد، اذعان داشت: عملا در هیچ یک از مواد غذایی مصرفی خانوارها این مقدار ویتامین D وجود ندارد. البته امید است که مقداری از ویتامین D از طریق تابش آفتاب و مقدار اندکی نیز از زرده تخم مرغ دریافت شود اما به علت کلسترول بالای زرده تخم مرغ، مصرف روزانه آن برای همه مفید نیست.


روغن ماهی قبا،غنی‌ترین منبع ویتامین D


بدن روزانه به یک گرم کلسیم نیاز دارد

نیستانی با بیان این که مهمترین و غنی ترین منبع ویتامین D در روغن کبد ماهی به خصوص ماهی قبا وجود دارد که شاید به ذائقه ایرانی‌ها نیز خوش نیاید به ایسنا گفت: کمبود کلسیم و ویتامین D در کشور بسیار شایع است. همچنین نیاز روزانه بدن به کلسیم یک گرم بوده، در صورتی که میزان آن در یک لیوان شیر کم چربی 300 میلی گرم می‌باشد؛ بنابراین برای تامین نیازهای بدن باید روزانه 3 لیوان شیر به مقدار250 سی سی و ماست مصرف شود.


افزایش ‌ابتلا به سرطان براثر کمبود ویتامین D

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ نوع رژیم غذایی ایرانی‌، افراد با کمبود کلسیم به شکل مزمن در سطح استخوان‌ها، کمبود ویتامین D و شیوع پوکی استخوان مواجه هستند. همچنین امروزه می‌توان کمبود ویتامین D را در ابتلا به برخی سرطان‌ها موثر دانست.

دکتر نیستانی با بیان این که مداخله طرح غنی سازی شیر و آبمیوه از ویتامین D و کلسیم از ابتدای زمستان در صورت توافق آموزش و پرورش آغاز می‌شود به ایسنا گفت: در اجرای این طرح دو کارخانه تولید شیر و آبمیوه و یک کارخانه داروسازی همکاری می‌کنند. همچنین وسعت این طرح در سطح شهر تهران از 19 ناحیه آموزش و پرورش به شکل پوشه‌ای از هزار نفر در 64 مدرسه در مقاطع چهارم و پنجم ابتدایی، نیمی دختر و نیمی پسر انجام می‌شود.

رییس گروه تحقیقات تغذیه انستیتو ملی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: ماندگاری ویتامین D در محصولات غذایی بسیار حائزاهمیت است. به طوری که در آزمایش ماندگاری ویتامین D شیر در طول یک ماه، 50 درصد کاهش نشان داد که در صدد هستیم در شیر و آبمیوه‌های غنی شده، ماندگاری ویتامین D را بالا ببریم.

نیستانی در عین حال گفت: قریب به دو ماه است که اجرای این طرح توسط آموزش و پرورش به تعویق افتاده است در حالی که چنانچه آموزش و پرورش چراغ سبز نشان دهد، ‌ما توانایی شروع طرح را از همین امروز داریم.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد