اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

زنان ماقبل تاریخ نیز به پوشش خود اهمیت می‌دادند

 

مجسمه‌های کوچکی که در یک زیستگاه قدیمی انسان در اروپا کشف شده است نشان می‌دهد زنان از ‪۷‬هزار و ‪ ۵۰۰‬سال پیش به پوشش و زیبایی لباس خود اهمیت می‌داده‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، باستان شناسان می‌گویند، حفاری‌هایی که به تازگی در این محل انجام شده است نشان از یک کلان شهر با پیچیدگی‌ها و ذوق هنر و مد دارد. این منطقه بخشی از فرهنگ "وینکا" است که بزرگترین تمدن ماقبل تاریخ اروپا محسوب می‌شود.

این سکونتگاه متعلق به عصر نوسنگی، در دره‌ای میان رودخانه‌ها، کوهستان‌ها و جنگل‌ها واقع شده است که اکنون جنوب صربستان را تشکیل می‌شود.

این کشفیات حاکی از وجود ذوب فلزات در کوره برای ساخت ابزار ، استفاده از گاو نر برای استخراج سنگ معدن ، کارگاه هنری و پوشش خاص زنان جوان است.

"یولکا کوزمانویچ وتکویچ" یک باستان شناس می‌گوید مجسمه‌های کوچکی که پیدا شده است نشان می‌دهد زنان جوان بطرز زیبایی لباس می‌پوشیدند و به مچ خود دستبند می‌بستند.

این قبیله بی‌نام که حدود ‪ ۵‬هزار و ‪ ۴۰۰‬تا ‪ ۴‬هزار و ‪ ۷۰۰‬سال قبل از میلاد در منطقه‌ای به وسعت ‪ ۲۰‬هکتار وجود داشته است که اکنون "پلوکنیک" (‪ (Plocnik‬نام دارد. مردمان این قبیله از تجارت، صنایع دستی، هنر و فلزکاری اطلاع داشتند. یک چشمه آب گرم نیز شواهدی از قدیمی‌ترین چشمه آب گرم اروپا ارایه می‌کند.

کوزمانویچ گفت، مردمان آن زمان زیبایی را دوست داشتند و ‪ ۶۰‬شکل مختلف کوزه و مجسمه کوچک درست کرده بودند که نه تنها نماد خدایان از سر ذوق هنری ساخته شده‌اند.

این یافته‌ها نشانه تقسیم کار و سازمان است. در خانه‌ها اجاق گاز و سوراخ‌های ویژه‌ای برای ریختن زباله وجود داشت. مرده‌ها در یک گورستان منظم به خاک سپرده می‌شدند. مردم بر روی زیراندازهای پشمی و خز می‌خوابیدند و از پشم، کتان و چرم لباس درست می‌کردند و به نگهداری از حیوانات می‌پرداختند.

افراد این جامعه علاقه خاصی به کودکان داشتند. وسایلی شامل اسباب‌بازی نظیر حیوانات و جغجغه‌های گلی و ظروفی که به طور ناشیانه ساخته شده‌اند، ظاهرا به دست کودکان هنگام بازی درست شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد