اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

عینک یا آینک

پرفسور «پوپ» در کتاب «هنرهای زیبای ایران»‌عکس دسته‌یک عینک را چاپ کرده که مربوط به پیش از میلاد است و در ایران به دست آمده و هیچ فرقی با دسته عینک‌های امروزی ندارد. در بیمارستان «جندی شاپور» هم یک بخش چشم‌پزشکی وجود داشت به بیماران عینک می‌دادند.

اعراب کاربرد عینک را از ایرانیان آموختند. (ذبیح‌اله منصوری: غزالی در بغداد) به نقل از امید عطایی، یکی دیگر از اختراعات ایرانیان، شیشه است که تاریخ‌نویسان مغرب‌زمین آن را منسوب به فینیقی‌ها کرده‌اند. «ذبیح‌اله منصوری» در کتاب ایران سرزمین جاوید، می‌نویسد اگر شیشه در فینیقیه اختراع شد برای چه در یونان مورد استفاده قرار نگرفت؛ در صورتی که بین آن دو کشور رابطه دایمی برقرار بوده و چرا «استرابون» یونانی پس از اینکه وارد ایران شد از دیدن شیشه پنجره در ایران شگفت‌زده شد. (به نقل از امید عطایی از کتاب ایشان با نام ایران در پس پرده‌تاریخ) خوانندگان گرامی می‌توانند برای دیدن این نوع شیشه پنجره به موزه‌ایران باستان که در بالای پارک شهر و پایین خیابان سی تیر قرار دارد سری بزنند و یا در میانه‌خیابان سی تیر از موزه آبگینه دیدن کنند، بد نیست بدانید که موزه آبگینه پیشتر خانه «قوام» بوده و به این خیابان هم پیشتر خیابان قوام می‌گفتند.

لطیفه‌ای است که می‌گوید: «آلبرت انیشتین» روزی به رستورانی رفت و چون عینک (آینک)‌همراهش نبود، به ... پیشخدمت گفت: شرمنده، بی‌زحمت فهرست غذاها را برای من بخوانید. پیشخدمت در حالی که به اطراف نگاه می‌کرد،‌به او گفت: آقا، شرمنده، من هم مثل شما بی‌سوادم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد