اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

کاهش عوارض کار زیاد با کامپیوتر

چقدر می‌توانید با کیبورد تایپ کنید یا پشت کامپیوتر روی یک صندلی بنشینید ، پیش از اینکه به خودتان آسیب وارد کنید؟بلاگر” یک پزشک” در مطلبی برگرفته از وبلاگ گوگل و در ادامه مطلب بالا نوشته است: بسیاری از ما، مجبوریم به واسطه‌ی کار و شغلمان ساعت‌ها و بدون وقفه ، بی‌حرکت بمانیم و در این فاصله فعالیت‌های حرکتی ظریفی انجام دهیم، ولی بدن ما برای این کار طراحی نشده است. شواهد نشان می‌دهند که وضعیت‌های غیرطبیعی به مدت طولانی و حرکات تکراری با درد گردن ، دست و پا و پشت ، در ارتباط هستند. به چنین حالت‌هایی “نشانه‌های به کارگیری بیش از حد” یا آسیب ناشی از استرس تکرار (RSI)، گفته می‌شود.

در ادامه می‌خوانید: RSI چیز کم‌اهمیتی نیست ، طبق آمار در آمریکا ، ۳۴ درصد موارد غیبت از کار به خاطر آسیب یا بیماری ناشی از همین RSI است و سالانه خسارتی حدود ۵۰ میلیارد دلار به صنایع به خاطر موارد غیبت ، کاهش بهره‌وری و هزینه‌های پزشکی وارد می‌کند.

بر اساس این نوشته، آسیبی که RSI به بدن وارد می‌کند ، ناشی از دوچیز است : تغییرات ساختمانی الیاف عضلانی و کاهش جریان خون. اعصاب هم می‌توانند درگیر شوند ، بافت‌های بی‌حرکت و التهاب احاطه‌کننده‌ی آنها، می‌توانند عصب را طوری تحت فشار بگذارند که منجر به کرختی، بی‌حسی و حتی در موارد شدیدتر ضعف عضلانی شود.

در ادامه بااشاره به تحقیقاتی در این زمینه می‌خوانید: در این مطالعه بیوپسی‌هایی (نمونه برداری از بافت‌های بدن)، از عضلات دست افراد سالم و مبتلا گرفته شد، که نشان‌دهنده‌ی تغییرات ساختمانی در الیاف عضلانی و همبستگی میزان آسیب به بافت‌ها با میزان بیماری بود. در مطالعه دیگری بیوپسی‌هایی از عضلات گردن گرفته شد و کاهش جریان خون موضعی در افراد بیمار دیده شد ، هر اندازه جریان خون کاهش یافته بود ، درد هم بیشتر بود.

این بلاگر در مطلب خود آورده است: تاندونیت (التهاب تاندونها) و سندرم تونل کارپال ( بیماری ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اعصاب دست به وسیله بافت‌های نرم دست که دلایل مختلفی دارد)، از شایعترین آسیب‌های RSI ، هستند. بر اساس یک تحقیق بیش از ۴۱ درصد همه‌ی آسیب‌های ناشی از RSI در آمریکا ، ناشی از سندرم تونل کارپال است. تحقیق دیگری با عنوان جالب “کار سخت به کسی آسیب نمی‌رساند. آیا آسیب می‌رساند؟” هم انجام شده است که رابطه شغل و اختلالات عضلانی- اسکلتی بافت نرم گردن و اندام فوقانی را می‌سنجد.

اما “راه چاره کدام است؟” در این نوشته بهترین راه‌های پیش‌گیری به این شرح عنوان شده است:

* استراحت : هر ۳۰ تا۴۵ دقیقه، ۵ دقیقه استراحت کنید.

* حرکات کششی : در هنگام استراحت به بازوها، دست، گردن و پشت خودتان حرکات کششی بدهید.

*در هنگام کار وضعیت صحیح داشته باشید، روی نیمکت با لپ‌تاپ کار نکنید.

* صندلی، مانیتور، کیبورد، موس و لپ‌تاپ خودتان را تنظیم کنید. کیبورد و موس خودتان را هر از چندگاهی عوض کنید.

* هر چند وقت یک بار نگاه خودتان را از صفحه مانیتور متوجه یک فاصله دور کنید و فراموش نکنید که چشمک بزنید! (برای جلوگیری از خشکی سطح چشم و قرنیه)

* کارهای غیرضروری را با کامپیوتر محدود کنید. در بین‌وب‌گردی، ایمیل زدن، بازی و ارسال SMS به خودتان استراحتی بدهید.

* اگر درد شما ادامه یافت، حتما به پزشک مراجعه کنید، پزشک ممکن است برای شما مچ بند ، کمپرس با یخ ، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، تزریق کورتیزون، فیزیوتراپی و از همه مهمتر، استراحت را تجویز کند.

این بلاگر در پایان توصیه کرده است که علایم خود را جدی بگیرید، هر چه زودتر به آنها اهمیت بدهید، زودتر از دست آنها خلاص می‌شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد