اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

اطلاعات

تلاش جهت سرسبزی ایران زمین

کوتاه و خواندنی از سویا

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: بهداشت و درمان



تحقیقات نشان داد: مکمل‌های حاوی نوعی ترکیب سویا موسوم به «جنیستین» می‌توانند به افزایش تراکم استخوانها در زنان پس از یائسگی کمک کنند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان ایتالیایی دریافته‌اند که ترکیبی از جنیستین، کلسیم و ویتامین D بسیار بهتر از کلسیم و ویتامین D به تنهایی می‌تواند در حفظ تراکم استخوانها در زنان پس از یائسگی موثر باشد.

این محققان اعلام کردند که در واقع در زنانی که از این ترکیب سویا استفاده می‌کنند طی دو سال بتدریج افزایش تراکم استخوانی مشاهده می‌شود در حالی که در زنانی که فقط از کلسیم و ویتامین D استفاده می‌کنند کاهش اندکی از تراکم استخوانی مشاهده می‌شود.

جنیستین نوعی ایزوفلاون از مواد شیمیایی گیاهی است که تاثیراتی مشابه با هورمون زنانه استروژن دارند و می‌توانند در انسانها تاثیرات قطعی شبیه به این هورمون بر جای بگذارند.

به گفته محققان؛ کاهش میزان ترشح استروژن که پیامد بروز یائسگی است در کاهش تراکم استخوانی نقش دارد و برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف قابل توجهی سویا احتمال بروز بیماری پوکی استخوان را که ناشی از کاهش تراکم استخوانی است، کاهش می‌دهد.

این پژوهش توسط محققان دانشگاه مسینا در ایتالیا صورت گرفته است.

در این پژوهش بیش از 389 زن یائسه حضور داشته‌اند که میزان تراکم استخوانی آنها کمتر از حد طبیعی بوده است.

قابل ذکر است که محققان هنوز چگونگی عملکرد جنیستین را در این زمینه کشف نکرده‌اند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد